“နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးTechnical Vocational Education and Training
(TVET)” လို႔ ေျပာလိုက္မယ္ဆိုရင္ ယေန႔ေခတ္လူအမ်ားစု ေတြးထင္လိုက္တာက
နည္းပညာတကၠသိုလ္ေတြကိုပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ
နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာေရးကို ဦးစီးဌာနတစ္ခုအေနနဲ႔
ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္မွာ ၁၉၇၂ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၅ရက္ေန႔ကတည္းက စတင္ဖြဲ႔စည္း
တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းရွိပါတယ္။ နည္းပညာ ျပည့္ဝတဲ့
ကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ဖို႔အတြက္
ရည္ရြယ္တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္းပါ။ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႔၊ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ
ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ဖို႔၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေရရွည္ တိုးတက္မႈ
လမ္းေၾကာင္းအေပၚတင္ေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ကၽြမ္းက်င္လုပ္အားေတြ
အမ်ားအျပားလိုပါတယ္။
TVET ပညာေရး ဆိုတဲ့သေဘာသဘာ၀ဟာ လူငယ္ေတြ ဝါသနာပါရာ စက္မႈ လက္မႈ နည္းပညာ
အတတ္ပညာရပ္မ်ားကို စူးနစ္ ေလ့လာလိုက္စားရင္း ကၽြမ္းက်င္ရာ လိမၼာေစၿပီး
ႏိုင္ငံအတြက္ သားေကာင္း၊ တိုင္းျပည္စီးပြားအတြက္ လုပ္အားေကာင္းေတြ
ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ျခင္းပါ။ Skill၊ Knowledge နဲ႔ Attitude ဆိုတဲ့
လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈ၊ ဗဟုသုတအသိအတတ္ပညာျပည့္စံုတဲ့ ကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြဟာ
တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေအာင္ တန္ဖိုးရွိတဲ့
လူသားအရင္းအျမစ္ေကာင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို ရင္းျမစ္အမ်ားစုကို ႏိုင္ငံတကာမွာ တကၠသိုလ္ေတြက ေမြးထုတ္ေပးေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒီႏိုင္ငံ့ကုန္ထုတ္လုပ္အား ရင္းျမစ္အတြက္ စက္မႈ၊ နည္းပညာ သင္တန္းေက်ာင္းေတြက အဓိကေပးေနတာပါ။ စင္ကာပူႏို္င္ငံက Plolytechnic ေက်ာင္းမ်ိဳးနဲ႔ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံဆိုရင္ Technical and Further Education (TAFE) ေက်ာင္းလိုမ်ိဳးေတြပါ။
ျမန္မာျပည္က လူငယ္မ်ားၾကား အထက္တန္းေအာင္ျမင္အၿပီးမွာ စင္ကာပူသြားကာ ပိုလီတကၠနစ္ ေက်ာင္းတက္ဖို႔ ေရပန္းစားလာခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုေတာင္ေက်ာ္လာပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အလားတူ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာသင္ေက်ာင္းေတြ ျမန္မာျပည္မွာ အထင္ကရ ရွိခဲ့တယ္၊ ဒီလို ေက်ာင္းေတြက ဆင္းခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားေဟာင္း အမ်ားအျပားဟာ ျပည္တြင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာမွာ အလုပ္ေကာင္း၊ ေနရာေကာင္းေတြယူသူယူ၊ စက္မႈလက္မႈစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ ျဖစ္သူျဖစ္ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဟိုအရင္ကဆို အသက္ေမြးပညာေရးေက်ာင္းေတြ၊ စက္မႈလက္မႈ သိပၸံ ေက်ာင္းေတြဟာ လူတန္းစားမေရြးသြားေရာက္ သင္ၾကားလိုတဲ့ ေနရာေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ စာေရးဆရာ ဒါရိုက္တာ ဆရာ သာဓုသား အဆိုေက်ာ္ စာေရးဆရာ ရုပ္ရွင္မင္းသားႀကီး သုေမာင္ တစ္ေယာက္ သူတို႔ ေခတ္အခါ သူငယ္စဥ္က ဝါသနာပါရာ နတ္ေမာက္လမ္း စက္မႈလက္မႈ အထက္တန္းေက်ာင္းကို တက္ခဲ့ပါတယ္။ စတီရီယိုေခတ္ဦး အဆိုေတာ္ႀကီး မင္းမင္းလတ္ဆိုလည္း အလားတူပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ အစိုးရအဆက္ဆက္ မူဝါဒေျပာင္းလဲမႈမ်ားစြာနဲ႔အတူ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးရဲ႕ အေျခအေနဟာလည္း ေျပာင္းလဲခဲ့ရပါတယ္။ စနစ္မတည္ၿငိမ္မႈ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈနဲ႔ အတူ ေက်ာင္းသားနဲ႔မိဘမ်ားရဲ႕ အျမင္ေတြလည္း ေျပာင္းလဲကုန္ပါၿပီ။
၁၉၉၆ခုႏွစ္မွာ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနေအာက္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီးခ်ိန္ကစၿပီး TVETပညာေရးရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္လာခဲ့ရပါတယ္။ဘယ္ေလာက္အထိလဲဆိုရင္နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြး အထက္တန္းေက်ာင္းနဲ႔ ေကာလိပ္အေရအတြက္ဟာ ၁၉၉၆ခုႏွစ္ကေန ၂၀၀၃ခုႏွစ္အတြင္း (၆)ေက်ာင္းသာ က်န္ခဲ့ေတာ့တဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
“သင္တဲ့လူေတြရဲ႕ အရည္အေသြးကလည္းက်၊ ခါးဆက္ကလည္းျပတ္သြားေတာ့ TVET ပညာေရးရဲ႕ အခန္းက႑က ၁၉၉၆ကတည္းကစၿပီး ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါတယ္။ TVET ပညာေရးအတြက္ ဆရာေမြးထုတ္ေပးတာလည္း မရွိေတာ့ပဲ၊ ဆရာအမ်ားစုဟာ နည္းပညာတကၠသိုလ္က ဆင္းလာတဲ့ ဆရာေတြမ်ားလာေတာ့ သူတို႔မွာ အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေတြးအေခၚနဲ႔ သင္တာမ်ိဳးျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အရည္အေသြးကလည္းက်ဆင္းသြားရၿပီး၊ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္က GTI ေက်ာင္းဆင္း THS ေက်ာင္းဆင္းဆိုတာ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ေတာင္ ထင္လာၾကပါတယ္” လို႔ မ်က္ေမွာက္ နည္းပညာအထက္တန္းေက်ာင္းနဲ႔ ေကာလိပ္ေတြရဲ႕ အေျခအေနကို နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးႏွင့္ေလ့က်င့္ေရး ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးသူတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ေဒါက္တာေက်ာ္ေက်ာ္ျမင့္က Education Digest ဂ်ာနယ္ရဲ႕ သီးသန္႔အင္တာဗ်ဴးျပဳလုပ္ရာမွာ ထည့္သြင္းေျပာၾကားသြားပါတယ္။
ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိစီးပြားေရး၊ လူမႈေရးရာႏွင့္ အလုပ္သမားေစ်းကြက္မွာ အထက္တန္း အင္ဂ်င္နီယာေတြခ်ည္း လိုအပ္ေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ အထည္အလိပ္၊ စားေသာက္ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းႏွင့္ အျခားေသာ လုပ္ငန္းနယ္ပယ္အသီးသီးမွာပါ နည္းပညာကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြ လိုအပ္ေနတာအမွန္ပါ။ ဒါကို ျဖည့္စြမ္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ Pyramid ပံုစံပညာေရးကို ေဖာ္ေဆာင္လုပ္ကိုင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ပစ္ရမစ္ပံုစံပညာေရးဆိုရာမွာ ကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြဟာ အဓိကက်ပါတယ္။ အဲ့ဒီကမွတဆင့္ သူတို႔ကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲမယ့္ လုပ္သားေတြ၊ ဒီထက္တစ္ဆင့္ျမင့္ရင္ နည္းပညာကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြ၊ ၿပီးမွ အင္ဂ်င္နီယာေတြ စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ အေျခခံကို ခိုင္ေအာင္မာေအာင္ က်ုယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဇာင္းေပးျပဳလုပ္ထားတဲ့ ပစ္ရမစ္ပံုစံပညာေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးတစ္ဖက္ထဲတင္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနလို႔ မရပါဘူး။ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြ၊ လုပ္သားလိုအပ္ခ်က္ေတြကို သိႏိုင္ဖို႔အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ပါ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္ဘက္ႏွင့္ အစိုးရ လက္တြဲညီညီနဲ႔ ၿပိဳင္တူဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ရမယ့္ ပညာေရးဟာ TVET ပညာေရးျဖစ္ပါတယ္။
သို႔ေသာ္ လက္ေတြ႔အေျခအေနမွာေတာ့ လုပ္သားေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာကို ကြင္းဆင္းေလ့လာတာမ်ိဳးေတြလည္းမလုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့သလို၊ လုပ္ငန္းရွင္ေတြအတြက္ ဘယ္လိုလုပ္သားေတြလိုအပ္တယ္ဆိုတာကို ေမးျမန္းမႈေတြလည္း မရွိေတာ့ဘဲ နည္းပညာနဲ႔ သက္ေမြးပညာေရးရဲ႕ ခါးဆက္ျပတ္လာခဲ့ရပါတယ္လို႔ ေဒါက္တာေက်ာ္ေက်ာ္ျမင့္က Education Digest ကို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
လက္ရွိ အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာေတာ့ ဒီလို ေမွးမွိန္လာတဲ့ TVETပညာေရးရဲ႕ အေျခအေနကို ျမွင့္တင္ျခင္းဟာ ႏိုင္ငံမွာ မရွိမျဖစ္အေရးတႀကီး လိုအပ္ေနတဲ့ အခ်က္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို၂၀၁၆ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၅ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ရွိ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကြန္ဗန္းရွင္းစင္တာ (MICC II) တြင္က်င္းပခဲ့တဲ့ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးႏွင့္ေလ့က်င့္ေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ (TVET Forum) ႀကီးကတစ္ဆင့္ ထင္ရွားေစခဲ့ပါတယ္။
ဒီပြဲမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုယ္တိုင္က “နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာဟာ ဒုတိယတန္းစား ပညာေရးမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ကိုယ့္၀ါသနာဗီဇနဲ႔ကိုက္ညီတာကို လုပ္ႏိုင္ဖို႔သင္ၾကားတဲ့ ပညာေရးျဖစ္ေၾကာင္း” ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီးေဒါက္တာမ်ိဳးသိမ္းႀကီးကလည္း “ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ လိုက္ေရာညီေတြရွိေသာ လုပ္သားေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္သည့္ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာႏွင့္ေလ့က်င့္ေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္ျဖစ္လာေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း” TVET Forum မွာထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအဖြဲ႕(OECT) ရဲ႕ အခ်က္အလက္မ်ားအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အလုပ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းေသာ လုပ္သားအင္အားစုျဖစ္တဲ့ အသက္ ၁၅ႏွစ္က ၆၄ႏွစ္အတြင္းရွိ လူဦးေရးဟာ လာမည့္ ၂၀၃၅ခုႏွစ္မွာ သန္း၄၀ ၀န္းက်င္မွာရွိေနမယ္လို႔ဆိုထားပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၁၄ခုႏွစ္ကေကာက္ခံခဲ့တဲ့ သန္းေခါင္စာရင္းရဲ႕ အသက္အပိုင္းအျခားအလိုက္ ေလ့လာစမ္းစစ္မႈအရမွာေတာ့ နည္းပညာနဲ႔ သက္ေမြးပညာေရးကို တက္ေရာက္ၿပီးစီးသူ အေရအတြက္မွာ (၆၀,၂၇၀) ေယာက္သာရွိေနပါတယ္။ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အတိုင္အတာနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ၀ဒသမ ၁၃ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိတာေၾကာင့္ အလြန္နည္းပါးလွပါတယ္။
ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာလဲဆိုရင္ေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့သလို ေပၚလစီ အေျပာင္းအလဲေတြေၾကာင့္ရယ္၊ အစိုးရနဲ႔ ပုဂၢလိကပူးေပါင္းၿပီး အလုပ္အကိုင္ဖန္တီးေပးႏိုင္မႈအားနည္းခဲ့တာေတြေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ TVET ပညာေရးအေပၚမွာျမင္ေနတဲ့ လူထုရဲ႕သေဘာထားအျမင္ေတြ ေျပာင္းလဲသြားတာေတြေၾကာင့္လဲပါ ပါတယ္။ ယခင္ကဆိုရင္ ေဆာင္းဒါးေက်ာင္းဆင္း၊ ဂ်ီတီအိုင္ေက်ာင္းဆင္းေတြဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြေပါမ်ားစြာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြေရာ မိဘေတြရဲ႔အျမင္မွာ ပထမတန္းစား အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈပညာေရးတစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဒီလိုခံယူခ်က္ေတြ ေမွးမွိန္ခဲ့ရၿပီး ဒီေက်ာင္းေတြကို စိတ္၀င္တစားတက္ေရာက္ခ်င္တဲ့ လူဦးေရ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာလည္းက်ဆင္းခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာေတာ့ TVET ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒသစ္တစ္ရပ္ကို ေရးဆြဲၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုတင္ျပဖို႔အတြက္ ျပင္ဆင္ေဆာင္ရြက္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒတစ္ခုလည္း ထြက္လာဖို႔ရွိတယ္လို႔ အလုပ္သမားညႊန္ၾကားေရးဦးစီးဌာနက တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးေက်ာ္လြင္က Education Digest ကိုေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
ဒီလိုဥပေဒနည္းဥပေဒေတြအဆင့္ဆင့္ ေရးဆြဲဖို႔လိုအပ္သလို၊ တစ္ဖက္မွာလည္း TVET ပညာေရးကထြက္လာတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ေတြရဖို႔ဆိုတာဟာလည္း အေရးတႀကီးလိုအပ္ခ်က္ေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ဒီလိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဖို႔အတြက္ေတာ့ အလုပ္သမား၀န္ႀကီးဌာနက ၂၀၀၇ခုႏွစ္မွာစတင္ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ကၽြမ္းက်င္မႈ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ထုတ္ေပးေရးအဖြဲ႔ (NSSA) ကေဆာင္ရြက္ေနပါၿပီ။
ကၽြမ္းက်င္မႈအတြက္ အဆင့္ေလးဆင့္ခြဲၿပီး လက္မွတ္ေတြကို ထုတ္ေပးႏိုင္ဖို႔အတြက္ လုပ္သားေစ်းကြက္မွာ တကယ္လိုအပ္ေနတဲ့ အလုပ္အကိုင္ (၁၁)ခုကို စတင္စစ္တမ္းေကာက္ယူၿပီး လုပ္သား ၇၀၀နီးပါးခန္႔ကို အဆင့္(၁)စာေမးပြဲေတြစစ္ေဆးကာ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ေတြ ထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။
ဒါ့အျပင္ အာဆီယံေဒသအတြင္း အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေနၿပီျဖစ္သလို၊ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြအတြက္ အဆင့္ေတြကို ညွိႏိႈင္းေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံသူေတြ၀င္ေရာက္လာရင္ပဲျဖစ္ေစ၊ လြတ္လပ္စြာ လုပ္သားစီးဆင္းခြင့္အရျဖစ္ေစ၊ ျပည္တြင္းျပည္ပမွာ မိမိတို႔ရရွိထားတဲ့ ကၽြမ္းက်င္မႈလက္မွတ္ေတြနဲ႔ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြကို ရရွိလာႏိုင္ေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။
“နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြး အထက္တန္းနဲ႔ ေကာလိပ္ေက်ာင္းေတြမွာ TVET ပညာေရးကို စိတ္၀င္စားတဲ့ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြကိုသာ လက္ခံသင္ၾကားေပးၿပီး၊ တစ္လကို ေထာက္ပံ့ေၾကး ၃၀,၀၀၀က်ပ္ေပးမွာျဖစ္သလို၊ဘဝတစ္သက္တာ စဥ္ဆက္မျပတ္ သင္ယူေရး Life LongLearning အတြက္ နည္းလမ္းေတြလည္း ေဖာ္ေဆာင္ေပးသြားပါမယ္။ အလုပ္တစ္ဖက္နဲ႔ ဘြဲ႔ေတြ၊ ဒီဂရီေတြရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ေတြလည္းရွိပါတယ္” လို႔ စက္မႈ၀န္ႀကီးဌာန အၿမဲတမ္းအတြင္း၀န္တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ TVET Forum ရဲ႕ ဒု-ဥကၠဌ ဦးကိုကိုလြင္က Education Digest ကို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
TVET ပညာေရး၊ နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာေရးႏွင့္ေလ့က်င့္ေရးပညာရပ္ကို ေကာင္းစြာ အသံုးခ်ႏိုင္ရင္ တိုင္းျပည္ဟာ အလုပ္လက္မဲ့ လူဦးေရ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ကာ တစ္ဦးခ်င္း ဝင္ေငြမ်ားစြာ တိုးတက္ ေစမွာျဖစ္သလို မိသားစုေတြရဲ႕ လူေနမႈနဲ႔စီးပြား အဆင့္အတန္းလည္း ျမွင္တင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒီလို အက်ိဳးျပဳတဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာေရးက႑ကို လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းမွာ ျပန္လည္ဦးေမာ့ လက္ခံလာႏိုင္ဖုိ႔ရာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ TVET Forum မွာ ေျပာၾကားခဲ့သလိုပါပဲ။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာေရးကို ဒုတိယတန္းစား ပညာေရးအျဖစ္ ေက်ာင္းသားနဲ႔ မိဘမ်ား ယူဆေနမႈမ်ား၊ လုပ္ငန္းခြင္အသံုးခ်ခြင့္ နည္းပါးေနမႈမ်ား ကနဦး ပေပ်ာက္ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ နည္းပညာအကူအညီေတြ အမွန္တကယ္လိုအပ္ေနသလို ျပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္မ်ားရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈ၊ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈ လိုပါတယ္။ အစိုးရ သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းအဆင့္ဆင့္မွာလည္း အထက္ေအာင္ ဟန္ခ်က္ညီညီနဲ႔ အသက္ေမြးပညာရပ္ေတြ ထြန္းကားဖို႔ က်ယ္ျပန္႔ဖို႔ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ အလိုအပ္ဆံုးကေတာ့ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အတတ္ပညာေက်ာင္းနဲ႔ ပညာေရးဟာ တစ္ဆင့္နိမ့္ ပညာေရး၊ ကံ့ေကာ္နံ႔မသင္း ဂုဏ္ငယ္တဲ့ အရာလို႔ ယူဆေနမႈေတြ လူတိုင္း ပေပ်ာက္ၿပီး တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲတြင္းထဲက မ တင္ကယ္ဆယ္ေပးရာ နည္းလမ္းေကာင္းတစ္သြယ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ျမင္၊ အသံုးခ်ႏိုင္ဖို႔ရာ ျဖစ္ေၾကာင္း ဒုတိယတန္းစားမဟုတ္သည့္ ပညာေရးအျဖစ္ TVET ပညာေရးကို စုစည္းေရးသားတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
ခင္စႏၵာျမင့္
၂၃ ဇူလိုင္၊ ၂၀၁၆
ဒီလို ရင္းျမစ္အမ်ားစုကို ႏိုင္ငံတကာမွာ တကၠသိုလ္ေတြက ေမြးထုတ္ေပးေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒီႏိုင္ငံ့ကုန္ထုတ္လုပ္အား ရင္းျမစ္အတြက္ စက္မႈ၊ နည္းပညာ သင္တန္းေက်ာင္းေတြက အဓိကေပးေနတာပါ။ စင္ကာပူႏို္င္ငံက Plolytechnic ေက်ာင္းမ်ိဳးနဲ႔ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံဆိုရင္ Technical and Further Education (TAFE) ေက်ာင္းလိုမ်ိဳးေတြပါ။
ျမန္မာျပည္က လူငယ္မ်ားၾကား အထက္တန္းေအာင္ျမင္အၿပီးမွာ စင္ကာပူသြားကာ ပိုလီတကၠနစ္ ေက်ာင္းတက္ဖို႔ ေရပန္းစားလာခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုေတာင္ေက်ာ္လာပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အလားတူ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာသင္ေက်ာင္းေတြ ျမန္မာျပည္မွာ အထင္ကရ ရွိခဲ့တယ္၊ ဒီလို ေက်ာင္းေတြက ဆင္းခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားေဟာင္း အမ်ားအျပားဟာ ျပည္တြင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာမွာ အလုပ္ေကာင္း၊ ေနရာေကာင္းေတြယူသူယူ၊ စက္မႈလက္မႈစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ ျဖစ္သူျဖစ္ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဟိုအရင္ကဆို အသက္ေမြးပညာေရးေက်ာင္းေတြ၊ စက္မႈလက္မႈ သိပၸံ ေက်ာင္းေတြဟာ လူတန္းစားမေရြးသြားေရာက္ သင္ၾကားလိုတဲ့ ေနရာေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ စာေရးဆရာ ဒါရိုက္တာ ဆရာ သာဓုသား အဆိုေက်ာ္ စာေရးဆရာ ရုပ္ရွင္မင္းသားႀကီး သုေမာင္ တစ္ေယာက္ သူတို႔ ေခတ္အခါ သူငယ္စဥ္က ဝါသနာပါရာ နတ္ေမာက္လမ္း စက္မႈလက္မႈ အထက္တန္းေက်ာင္းကို တက္ခဲ့ပါတယ္။ စတီရီယိုေခတ္ဦး အဆိုေတာ္ႀကီး မင္းမင္းလတ္ဆိုလည္း အလားတူပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ အစိုးရအဆက္ဆက္ မူဝါဒေျပာင္းလဲမႈမ်ားစြာနဲ႔အတူ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးရဲ႕ အေျခအေနဟာလည္း ေျပာင္းလဲခဲ့ရပါတယ္။ စနစ္မတည္ၿငိမ္မႈ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈနဲ႔ အတူ ေက်ာင္းသားနဲ႔မိဘမ်ားရဲ႕ အျမင္ေတြလည္း ေျပာင္းလဲကုန္ပါၿပီ။
၁၉၉၆ခုႏွစ္မွာ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ၀န္ႀကီးဌာနေအာက္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီးခ်ိန္ကစၿပီး TVETပညာေရးရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္လာခဲ့ရပါတယ္။ဘယ္ေလာက္အထိလဲဆိုရင္နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြး အထက္တန္းေက်ာင္းနဲ႔ ေကာလိပ္အေရအတြက္ဟာ ၁၉၉၆ခုႏွစ္ကေန ၂၀၀၃ခုႏွစ္အတြင္း (၆)ေက်ာင္းသာ က်န္ခဲ့ေတာ့တဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
“သင္တဲ့လူေတြရဲ႕ အရည္အေသြးကလည္းက်၊ ခါးဆက္ကလည္းျပတ္သြားေတာ့ TVET ပညာေရးရဲ႕ အခန္းက႑က ၁၉၉၆ကတည္းကစၿပီး ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါတယ္။ TVET ပညာေရးအတြက္ ဆရာေမြးထုတ္ေပးတာလည္း မရွိေတာ့ပဲ၊ ဆရာအမ်ားစုဟာ နည္းပညာတကၠသိုလ္က ဆင္းလာတဲ့ ဆရာေတြမ်ားလာေတာ့ သူတို႔မွာ အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေတြးအေခၚနဲ႔ သင္တာမ်ိဳးျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အရည္အေသြးကလည္းက်ဆင္းသြားရၿပီး၊ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္က GTI ေက်ာင္းဆင္း THS ေက်ာင္းဆင္းဆိုတာ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ေတာင္ ထင္လာၾကပါတယ္” လို႔ မ်က္ေမွာက္ နည္းပညာအထက္တန္းေက်ာင္းနဲ႔ ေကာလိပ္ေတြရဲ႕ အေျခအေနကို နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးႏွင့္ေလ့က်င့္ေရး ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးသူတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ေဒါက္တာေက်ာ္ေက်ာ္ျမင့္က Education Digest ဂ်ာနယ္ရဲ႕ သီးသန္႔အင္တာဗ်ဴးျပဳလုပ္ရာမွာ ထည့္သြင္းေျပာၾကားသြားပါတယ္။
ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိစီးပြားေရး၊ လူမႈေရးရာႏွင့္ အလုပ္သမားေစ်းကြက္မွာ အထက္တန္း အင္ဂ်င္နီယာေတြခ်ည္း လိုအပ္ေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ အထည္အလိပ္၊ စားေသာက္ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းႏွင့္ အျခားေသာ လုပ္ငန္းနယ္ပယ္အသီးသီးမွာပါ နည္းပညာကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြ လိုအပ္ေနတာအမွန္ပါ။ ဒါကို ျဖည့္စြမ္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ Pyramid ပံုစံပညာေရးကို ေဖာ္ေဆာင္လုပ္ကိုင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ပစ္ရမစ္ပံုစံပညာေရးဆိုရာမွာ ကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြဟာ အဓိကက်ပါတယ္။ အဲ့ဒီကမွတဆင့္ သူတို႔ကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲမယ့္ လုပ္သားေတြ၊ ဒီထက္တစ္ဆင့္ျမင့္ရင္ နည္းပညာကၽြမ္းက်င္လုပ္သားေတြ၊ ၿပီးမွ အင္ဂ်င္နီယာေတြ စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ အေျခခံကို ခိုင္ေအာင္မာေအာင္ က်ုယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဇာင္းေပးျပဳလုပ္ထားတဲ့ ပစ္ရမစ္ပံုစံပညာေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးတစ္ဖက္ထဲတင္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနလို႔ မရပါဘူး။ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြ၊ လုပ္သားလိုအပ္ခ်က္ေတြကို သိႏိုင္ဖို႔အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ပါ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္ဘက္ႏွင့္ အစိုးရ လက္တြဲညီညီနဲ႔ ၿပိဳင္တူဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ရမယ့္ ပညာေရးဟာ TVET ပညာေရးျဖစ္ပါတယ္။
သို႔ေသာ္ လက္ေတြ႔အေျခအေနမွာေတာ့ လုပ္သားေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာကို ကြင္းဆင္းေလ့လာတာမ်ိဳးေတြလည္းမလုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့သလို၊ လုပ္ငန္းရွင္ေတြအတြက္ ဘယ္လိုလုပ္သားေတြလိုအပ္တယ္ဆိုတာကို ေမးျမန္းမႈေတြလည္း မရွိေတာ့ဘဲ နည္းပညာနဲ႔ သက္ေမြးပညာေရးရဲ႕ ခါးဆက္ျပတ္လာခဲ့ရပါတယ္လို႔ ေဒါက္တာေက်ာ္ေက်ာ္ျမင့္က Education Digest ကို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
လက္ရွိ အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာေတာ့ ဒီလို ေမွးမွိန္လာတဲ့ TVETပညာေရးရဲ႕ အေျခအေနကို ျမွင့္တင္ျခင္းဟာ ႏိုင္ငံမွာ မရွိမျဖစ္အေရးတႀကီး လိုအပ္ေနတဲ့ အခ်က္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို၂၀၁၆ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၅ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ရွိ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကြန္ဗန္းရွင္းစင္တာ (MICC II) တြင္က်င္းပခဲ့တဲ့ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးႏွင့္ေလ့က်င့္ေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ (TVET Forum) ႀကီးကတစ္ဆင့္ ထင္ရွားေစခဲ့ပါတယ္။
ဒီပြဲမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုယ္တိုင္က “နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာဟာ ဒုတိယတန္းစား ပညာေရးမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ကိုယ့္၀ါသနာဗီဇနဲ႔ကိုက္ညီတာကို လုပ္ႏိုင္ဖို႔သင္ၾကားတဲ့ ပညာေရးျဖစ္ေၾကာင္း” ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီးေဒါက္တာမ်ိဳးသိမ္းႀကီးကလည္း “ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ လိုက္ေရာညီေတြရွိေသာ လုပ္သားေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္သည့္ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးပညာႏွင့္ေလ့က်င့္ေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္ျဖစ္လာေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း” TVET Forum မွာထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအဖြဲ႕(OECT) ရဲ႕ အခ်က္အလက္မ်ားအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အလုပ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းေသာ လုပ္သားအင္အားစုျဖစ္တဲ့ အသက္ ၁၅ႏွစ္က ၆၄ႏွစ္အတြင္းရွိ လူဦးေရးဟာ လာမည့္ ၂၀၃၅ခုႏွစ္မွာ သန္း၄၀ ၀န္းက်င္မွာရွိေနမယ္လို႔ဆိုထားပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၁၄ခုႏွစ္ကေကာက္ခံခဲ့တဲ့ သန္းေခါင္စာရင္းရဲ႕ အသက္အပိုင္းအျခားအလိုက္ ေလ့လာစမ္းစစ္မႈအရမွာေတာ့ နည္းပညာနဲ႔ သက္ေမြးပညာေရးကို တက္ေရာက္ၿပီးစီးသူ အေရအတြက္မွာ (၆၀,၂၇၀) ေယာက္သာရွိေနပါတယ္။ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အတိုင္အတာနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ၀ဒသမ ၁၃ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိတာေၾကာင့္ အလြန္နည္းပါးလွပါတယ္။
ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာလဲဆိုရင္ေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့သလို ေပၚလစီ အေျပာင္းအလဲေတြေၾကာင့္ရယ္၊ အစိုးရနဲ႔ ပုဂၢလိကပူးေပါင္းၿပီး အလုပ္အကိုင္ဖန္တီးေပးႏိုင္မႈအားနည္းခဲ့တာေတြေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ TVET ပညာေရးအေပၚမွာျမင္ေနတဲ့ လူထုရဲ႕သေဘာထားအျမင္ေတြ ေျပာင္းလဲသြားတာေတြေၾကာင့္လဲပါ ပါတယ္။ ယခင္ကဆိုရင္ ေဆာင္းဒါးေက်ာင္းဆင္း၊ ဂ်ီတီအိုင္ေက်ာင္းဆင္းေတြဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြေပါမ်ားစြာ ရွိေနတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြေရာ မိဘေတြရဲ႔အျမင္မွာ ပထမတန္းစား အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈပညာေရးတစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဒီလိုခံယူခ်က္ေတြ ေမွးမွိန္ခဲ့ရၿပီး ဒီေက်ာင္းေတြကို စိတ္၀င္တစားတက္ေရာက္ခ်င္တဲ့ လူဦးေရ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာလည္းက်ဆင္းခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာေတာ့ TVET ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒသစ္တစ္ရပ္ကို ေရးဆြဲၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုတင္ျပဖို႔အတြက္ ျပင္ဆင္ေဆာင္ရြက္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒတစ္ခုလည္း ထြက္လာဖို႔ရွိတယ္လို႔ အလုပ္သမားညႊန္ၾကားေရးဦးစီးဌာနက တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးေက်ာ္လြင္က Education Digest ကိုေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
ဒီလိုဥပေဒနည္းဥပေဒေတြအဆင့္ဆင့္ ေရးဆြဲဖို႔လိုအပ္သလို၊ တစ္ဖက္မွာလည္း TVET ပညာေရးကထြက္လာတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ေတြရဖို႔ဆိုတာဟာလည္း အေရးတႀကီးလိုအပ္ခ်က္ေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ဒီလိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဖို႔အတြက္ေတာ့ အလုပ္သမား၀န္ႀကီးဌာနက ၂၀၀၇ခုႏွစ္မွာစတင္ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ကၽြမ္းက်င္မႈ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ထုတ္ေပးေရးအဖြဲ႔ (NSSA) ကေဆာင္ရြက္ေနပါၿပီ။
ကၽြမ္းက်င္မႈအတြက္ အဆင့္ေလးဆင့္ခြဲၿပီး လက္မွတ္ေတြကို ထုတ္ေပးႏိုင္ဖို႔အတြက္ လုပ္သားေစ်းကြက္မွာ တကယ္လိုအပ္ေနတဲ့ အလုပ္အကိုင္ (၁၁)ခုကို စတင္စစ္တမ္းေကာက္ယူၿပီး လုပ္သား ၇၀၀နီးပါးခန္႔ကို အဆင့္(၁)စာေမးပြဲေတြစစ္ေဆးကာ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ေတြ ထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။
ဒါ့အျပင္ အာဆီယံေဒသအတြင္း အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေနၿပီျဖစ္သလို၊ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြအတြက္ အဆင့္ေတြကို ညွိႏိႈင္းေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ပရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံသူေတြ၀င္ေရာက္လာရင္ပဲျဖစ္ေစ၊ လြတ္လပ္စြာ လုပ္သားစီးဆင္းခြင့္အရျဖစ္ေစ၊ ျပည္တြင္းျပည္ပမွာ မိမိတို႔ရရွိထားတဲ့ ကၽြမ္းက်င္မႈလက္မွတ္ေတြနဲ႔ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြကို ရရွိလာႏိုင္ေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။
“နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြး အထက္တန္းနဲ႔ ေကာလိပ္ေက်ာင္းေတြမွာ TVET ပညာေရးကို စိတ္၀င္စားတဲ့ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြကိုသာ လက္ခံသင္ၾကားေပးၿပီး၊ တစ္လကို ေထာက္ပံ့ေၾကး ၃၀,၀၀၀က်ပ္ေပးမွာျဖစ္သလို၊ဘဝတစ္သက္တာ စဥ္ဆက္မျပတ္ သင္ယူေရး Life LongLearning အတြက္ နည္းလမ္းေတြလည္း ေဖာ္ေဆာင္ေပးသြားပါမယ္။ အလုပ္တစ္ဖက္နဲ႔ ဘြဲ႔ေတြ၊ ဒီဂရီေတြရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ေတြလည္းရွိပါတယ္” လို႔ စက္မႈ၀န္ႀကီးဌာန အၿမဲတမ္းအတြင္း၀န္တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ TVET Forum ရဲ႕ ဒု-ဥကၠဌ ဦးကိုကိုလြင္က Education Digest ကို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
TVET ပညာေရး၊ နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာေရးႏွင့္ေလ့က်င့္ေရးပညာရပ္ကို ေကာင္းစြာ အသံုးခ်ႏိုင္ရင္ တိုင္းျပည္ဟာ အလုပ္လက္မဲ့ လူဦးေရ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ကာ တစ္ဦးခ်င္း ဝင္ေငြမ်ားစြာ တိုးတက္ ေစမွာျဖစ္သလို မိသားစုေတြရဲ႕ လူေနမႈနဲ႔စီးပြား အဆင့္အတန္းလည္း ျမွင္တင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒီလို အက်ိဳးျပဳတဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာေရးက႑ကို လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းမွာ ျပန္လည္ဦးေမာ့ လက္ခံလာႏိုင္ဖုိ႔ရာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ TVET Forum မွာ ေျပာၾကားခဲ့သလိုပါပဲ။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာေရးကို ဒုတိယတန္းစား ပညာေရးအျဖစ္ ေက်ာင္းသားနဲ႔ မိဘမ်ား ယူဆေနမႈမ်ား၊ လုပ္ငန္းခြင္အသံုးခ်ခြင့္ နည္းပါးေနမႈမ်ား ကနဦး ပေပ်ာက္ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ နည္းပညာအကူအညီေတြ အမွန္တကယ္လိုအပ္ေနသလို ျပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္မ်ားရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈ၊ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈ လိုပါတယ္။ အစိုးရ သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းအဆင့္ဆင့္မွာလည္း အထက္ေအာင္ ဟန္ခ်က္ညီညီနဲ႔ အသက္ေမြးပညာရပ္ေတြ ထြန္းကားဖို႔ က်ယ္ျပန္႔ဖို႔ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ အလိုအပ္ဆံုးကေတာ့ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အတတ္ပညာေက်ာင္းနဲ႔ ပညာေရးဟာ တစ္ဆင့္နိမ့္ ပညာေရး၊ ကံ့ေကာ္နံ႔မသင္း ဂုဏ္ငယ္တဲ့ အရာလို႔ ယူဆေနမႈေတြ လူတိုင္း ပေပ်ာက္ၿပီး တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲတြင္းထဲက မ တင္ကယ္ဆယ္ေပးရာ နည္းလမ္းေကာင္းတစ္သြယ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ျမင္၊ အသံုးခ်ႏိုင္ဖို႔ရာ ျဖစ္ေၾကာင္း ဒုတိယတန္းစားမဟုတ္သည့္ ပညာေရးအျဖစ္ TVET ပညာေရးကို စုစည္းေရးသားတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
ခင္စႏၵာျမင့္
၂၃ ဇူလိုင္၊ ၂၀၁၆
No comments:
Post a Comment